zaterdag 21 juni 2014

Van Ridderkerk naar Washington

Zoals ik gisteren schreef was het vanmorgen erg vroeg toen de wekker ging. Met wat moeite zijn we opgestaan en binnen korte tijd waren we klaar voor vertrek. Om ongeveer 4:20 lagen de koffers in de auto en reden we weg uit Ridderkerk. Veel verkeershinder was er niet te verwachten op zaterdagochtend om half vijf maar toch hebben we 10 minuten totaal stilgestaan en nog wat file gehad wegens werkzaamheden aan de A4.  Iets later dan gepland kwamen we op Schiphol aan waar we alleen de koffers af moesten geven want het inchecken had ik de dag er voor al gedaan. Bij de koffer-afgeef-balie stonden we ook wat langer te wachten omdat een familie voor ons er van overtuigd was dat ze meer dan 1 stuk bagage mochten inchecken op een intercontinentale vlucht…. Nee dus. Wij waren na nog geen 2 minuten klaar en zij discussieerden nog vrolijk even door over de koffers. Toen de paspoortcontrole. Daar staat op Schiphol meestal ook wel een aardige rij en dit keer was geen uitzondering. Gelukkig gingen de zelfscanpoortjes net open en kon de rij netjes verdeeld worden. Natuurlijk weigerde het eerste poortje waar wij in de rij stonden dienst bij de meneer voor mij en het tweede poortje deed er bij de dame voor mij ook heel lang over. Margriet zat al bijna in het vliegtuig toen ik uiteindelijk ook door een poortje kon (en binnen 30 seconden er door was). Zo koste alles net een beetje meer tijd en konden (moesten) we gelijk boarden. Dat was bij gate D26 en dat is ongeveer 5km lopen! Bij de gate kregen we te horen dat je niet twee instapkaarten op een mobiel mag hebben dus moest de instapkaart van Margriet nog even uitgeprint worden (als ze dat bij het inleveren van de koffers gemeld hadden, was het handiger geweest).
De vlucht van Amsterdam naar London Heathrow verliep zonder problemen. We kregen zelfs een ontbijtje. Er werden broodjes uitgedeeld en wij gingen er al van uit dat daar iets van vlees op zou zitten en dus niet geschikt voor ons. Toch het broodje aangenomen en inderdaad er zat vlees op. Broodje weer ingeleverd en toen kregen we tot onze verrassing een vega-ontbijt: yoghurt en een rozijnenbroodje. We hadden inmiddels best trek gekregen dus het ontbijt ging er met smaak in (en was waarschijnlijk lekkerder dan het broodje met vage worst aan de half opgegeten resten van de anderen te beoordelen).

London from the Air
In London hadden we een nette overstaptijd, gewoon rustig aan maar ook niet uren hoeven wachten. Het vliegtuig vertrok op tijd en ook deze vlucht was event-loos. Veel keuze uit goede films en nog best smakelijk eten, British Airways is ons goed bevallen.

Om 13:10 waren we geland op Washington Dulles Airport. Na een acceptabele rij voor de immigratie, draaiden onze koffers al voorbij op de band. Een tijdje geleden had ik de SuperShuttle gereserveerd om ons naar het hotel te brengen. Op mijn mobiel stond al een berichtje dat wij ons na het landen konden melden bij de balie en wat ons reserveringsnummer was. Toen de dame bij de balie ons incheckte, kreeg ik gelijk weer een berichtje met het nummer van de Shuttle. Heel netjes geregeld door SuperShuttle. Nog geen uur later werden we voor de deur van het hotel afgezet: het Hyatt Regency on Capital Hill. We hebben een kamer op de derde verdieping en die ziet er prima uit.

Hyatt Regency on Capital Hill-kamer
Na ons geïnstalleerd te hebben, pakken we een map van Washington en gaan de buurt een beetje verkennen. We lopen eerst naar het Capitol dat we vanuit het hotel al kunnen zien en waar we binnen 5 minuten lopen zijn.

En de eerste eekhoorn!!

Het Capitool

Bij de Reflecting Pool

Nog een keer het Capitool

Daarna lopen we stukje van de National Mall (en dat is geen winkelcentrum). Het is er gezellig druk met toeristen en locals. Bij het art museum gaan we even naar binnen (alle musea zijn hier gratis dus dat kan gewoon). Het is een imposant gebouw en opeens staan we voor een zelfportret van Rembrand.

Koepel binnen in National Gallery of Art
En zuilen

Selfie Rembrand

Daar houdt de verrassing niet op want er hangen hier nog meest Nederlandse meesters zoals Vermeer en Albert Cuyp.

Vermeer
Het is nu vijf uur dus het museum gaat sluiten en we worden verzocht naar buiten te gaan. Vanaf het museum lopen we langs een ander apart gebouw terug naar het hotel.

Apart gebouw

Apart gebouw, close up

Daar nemen we in het restaurant nog wat te eten, we delen calamari en shrimp en nemen ieder een salade.

Cesar Salad

Article One Salade
Onder het eten bespreken we wat we morgen gaan doen. We starten in ieder geval met het Washington Monument want daar hebben we al tickets voor. Daarna gaan we alle andere monumenten in die buurt bekijken en pakken we waarschijnlijk nog een museum of drie mee.  Er is echt genoeg te doen hier in Washington dus dat gaat helemaal goed komen.

1. Huh, die selfie van Rembrandt hangt ook in new york!!!

2. Wat een energie hebben jullie nog na die lange vlucht....top!! Ben benieuwd naar jullie verhalen en heb me dus net aangemeld voor updates.
    Have Fun!!

3. Mooie foto's.
    Het eten ziet er prima uit

4. Leuke trip, veel plezier! Ik heb me net aangemeld!

5. Relaxte reis! Washington is zo gaaf dat wordt geneten. Wij zaten in hetzelfde hotel :-). Veel plezier!