woensdag 25 juni 2014

Over tuinen en treinen

Dank voor de reacties! Altijd leuk om te weten dat er mensen meelezen want het is best veel werk zo'n blog….. Hieronder volgt het blog van de laatste ochtend in Washington en de treinreis richting Kissimmee. Een dagje te laat omdat we in de trein geen wifi hadden.

Omdat er voor deze dag in de ochtend geen afspraken of reserveringen gemaakt waren, kunnen we lekker rustig aan doen. Ook het uitchecken voor het hotel is om uiterlijk 12 uur dus ook geen haast wat dat betreft. We besluiten te gaan ontbijten bij The Corner Bakery vlak bij het hotel. En dit keer kunnen we de roep van de cinnamon roll niet weerstaan…..

Thee, koffie en wat lekkers voor ontbijt

Na het voedzame ontbijt lopen we terug naar het hotel om de koffers verder in te pakken.

Ingang van het Hyatt Regency on Capitol Hill (achter de bomen ligt het Capitol)
Voor de treinreis pakken we ook nog een day bag in omdat we de koffers in laten checken vanwege de beperkte ruimte in de roomette. Na het uitchecken (ruim voor 12 uur) en afgeven van de koffers en day bags bij de bellman, gaan we richting de Botanic Garden. De temperatuur is inmiddels al aardig opgelopen, vandaag zou het ongeveer 32 graden worden.  Onderweg naar de garden zien we dat de voorbereidingen voor de 4th of July steeds meer vorm aan beginnen te nemen. Gelukkig hebben wij nog foto’s kunnen nemen zonder palen en tent voor het Capitol.

Ingang Conservatory Botanic Garden Washington DC

Aangekomen in de Conservatory van de Botanic Garden, blijkt er net een rondleiding te beginnen. We besluiten deze mee te pakken. De vrijwilliger die de rondleiding geeft is een oude man die een beetje zacht praat en af en toe wat langzaam is. Het verhaal is zeker interessant maar na een uur hebben we de helft van de conservatory pas gezien (en het is geen grote conservatory). We excuseren ons en bekijken de rest op eigen gelegenheid.

Hall bij binnenkomst in conservatory

Watertje (inclusief ananas)

Hawaii

Orchidee

Medicinale planten

Dessert
In de jungle

Canopy walk

Er is niet alleen een conservatory maar ook buiten zijn er prachtig aangelegde tuinen te bewonderen. Ook  de vogels weten de tuin te vinden en genieten van een lekker bad en een rustplek op een tak.

Blad met spikes in de vlindertuin

Boardwalk in het buitengedeelte van de tuin

Deze vogel heeft net een bad genomen
Wij vonden alles erg mooi aangelegd en een lust voor het oog. Heerlijk om even door dit kleine stukje groen midden in de stad te wandelen.  Als we alles gezien hebben is het al 12 uur geweest en lopen we terug richting hotel om nog wat te lunchen. Naast het hotel zit het West Wing Cafe waar heel veel keus is voor een lekkere lunch. Aangezien we gisteren niet veel veggies op hadden, kiezen we nu voor een salade en veggie foccatia. We hebben na de lunch weer voor een week groenvoer binnen maar het smaakte echt prima!

West Wing Cafe naast het Hyatt

Lunch salade en foccacia
Na de lunch halen we onze koffers op, internetten we nog wat in de lobby van het hotel en gaan dan richting Union Station. We gaan met de taxi want we hadden geen zin in gezeul met onze koffers. Op Union Station melden we ons bij de Acela club van Amtrak.

Ingangen van de verschillende perrons op Union Station

De koffers blijken we bij de ticketbalie in te moeten leveren dus dat gaan we gelijk maar doen. Op het station kopen we nog wat fruit, nootjes en een flesje drinken voor onderweg. Als sleepercar passagier mogen we in de Acela club wachten op onze trein. In de club zijn een paar snacks, koffie, thee en soda gratis verkrijgbaar. We maken het ons gemakkelijk.

Nog even Facebook met een snackje in de Acela Club

Om ongeveer 14:50 worden we opgehaald door een Amtrak medewerken die ons voorloopt naar de trein. Prima geregeld, geen gezoek maar gewoon achter iemand aanlopen. Onze wagon is bijna helemaal aan het eind van de trein.

Onze trein: de 91 Silver Star naar Miami

We worden verwelkomt door de car attendant en stappen in. Door de smalle gang lopen we naar roommette nr 2. Oeps wat is dat klein! Ondanks dat ik op internet verschillende filmpjes en foto’s heb bekeken en verwacht had dat het best krap was (vandaar ook de ingecheckte koffers), was ik toch verbaasd dat het ZO klein was. De roommette bestaat uit twee (grote) stoelen tegenover elkaar, een wc en uitklapbare wasbak. In de avond kan je de car attendant vragen om de bedden klaar te maken voor de nacht. De twee stoelen vormen samen het onderbed en het bovenbed wordt een stuk naar beneden gehaald zodat daar ook iemand kan slapen. Er is airco en elektriciteit om telefoon of ipad op te laden. De komende 20 uur gaan wij een ruststand!

Happy!

Ook happy (naast mij is de wc en de wasbak)

Als we onderweg zijn, komt iemand van de dining car vragen hoe laat we het avondeten willen komen nuttigen. Er is nog plek om 18:30 en dat vinden wij een prima tijd.
We zitten lekker en geven onze benen een welverdiende rust na deze dagen Washington DC.

Alle ruimte die we (nodig) hebben
Om 18:30 lopen we naar de dining car en worden bij twee oude mensen aan tafel gezet. Dit blijken twee graag kletsende oudjes te zijn van bijna 90 en over de 90 jaar. Ze zijn zeer geïnteresseerd in ons en vragen ons de oren van het hoofd. Ondertussen heeft de trein de vaart er in gezet waardoor we alle kanten op schommelen. We kijken geamuseerd toe hoe de oudjes proberen hun koffie te drinken zonder te morsen. Gelukkig krijgen ze later een cup met deksel want anders had alles onder de koffie gezeten. Zelfs wij hebben wat moeite met netjes eten en drinken nu de trein zo wild is. Uit beleefdheid stel ik ook wat vragen en als ik vraag of ze nog meer kinderen hebben buiten hun zoon waar ze net vandaan komen, begint de oude dame te huilen. Een paar maanden geleden is hun dochter op 54 jarige leeftijd overleden aan een dubbele longontsteking. Heb ik weer…..

We horen het verhaal geschokt aan en condeleren beiden. Daarna krijgen we alle family foto’s te zien en komt het gesprek weer op een ander onderwerp. We zitten aan de laatste tafel en pas na een uur krijgen we ons eten. Om 20:15 hebben we ons toetje op weten we alles van de oudjes en kunnen we de tafel verlaten. Het diner was goed te eten maar met zulke tafelgenoten was het best intensief en we zijn blij ons weer lekker te kunnen ontspannen in het ieniemienie coupeetje.
Het schema met de verschillende stations die we soms gewoon passeren en waar we soms ook stoppen wordt netjes bijgehouden.

Reisschema
Om ongeveer 22:30 vragen we aan de car attendant of hij de bedden klaar wil maken voor de nacht. Binnen een minuut is onze roomette omgebouwd tot een stapelbed. Ik slaap in het bovenbed want dat is voor een 65-plusser geen aanrader om in te klimmen en Margriet ligt lekker beneden.

Uitgeklapt bovenbed (ook zichtbaar in spiegel)

Vanaf het bovenbed naar beneden kijkend
Al snel worden we door de trein in slaap geschommeld…...

1. Wat leuk zeg zo'n kamertje voor je alleen in de trein!
    Een vriendin van me gaat vaak in europa met de slaaptrein, maar dan ben je met 6 personen in een coupe.

Inmiddels volg ik jullie, was eerst met mijn deelname niet goed gegaan:)

Groetjes,
    Sylvia ( fl forum)

2. Geen slechte ontbijt keus zo te zien.
    Ziet er allemaal goed verzorgt uit bij en in de trein en gezellig knus.

3. Goldfish! Neem je een zakje mee? Ik vind het best cosy en gezellig die trein!